Beszámoló a winchesteri Nemzetközi Hétről

Beszámoló a winchesteri Nemzetközi Hétről

A Nemzetközi Hét 2017. március 26-31. között zajlott Winchesterben. Témája: a Harmónia projekt gyakorlatba ültetése, alkalmazása iskolai programokban illetve nevelési alapfilozófiaként.  A héten 13 (norvég, holland, belga, osztrák) hallgató vett részt és 3 oktató: a belgiumi Thomas More egyetem munkatársa mellett főiskolánkról Buzogány Ágota és Szentpétery Marianne. A Harmónia projekt elvi alapjait Károly walesi herceg vetette meg Harmony című könyvében, melyet a teremtett világért érzett felelősség, az iparosítás és az eltömegesedés okozta káros tendenciák felett érzett aggódás hat át, és amely jó gyakorlatokat is bemutat. A hét kedd-szerdai programja épült a Harmónia projekt köré. Kedden a Walton-on-Thames-i Ashley Primary Schoolba látogattunk.  A holisztikus szemléletű intézmény a világ öko-iskoláinak élvonalába tartozik, a környezet- és természetbarát gondolkodás kiterjed az energiafogyasztás jelentős csökkentésére (napelemek), a konyhán felszolgált, részben a gyerekek által termelt bio élelmiszerekre, a gyerekek (és a családok) környezettudatossá és dolgossá nevelésére.

Biodiverzitás-fal az Ashley iskolában

Az angol kisiskolások oktatásában kiemelt szerepet játszik az anyanyelv és a matematika. Az Ashley-ben azonban ugyanannyi időt szánnak a szabadtéri játékra, mozgásra, mint a két fő elméleti tárgyra. Mikor megérkeztünk, éppen a hatalmas zöld gyepen kergetőztek az alsóbb osztályosok, volt, aki gólyalábakon közlekedett, a kerekes székes gyerekek is együtt labdáztak a többiekkel. Az iskola igazgatója, Richard J. Dunne fogadott bennünket, majd a Harmónia projekt hét alapelvét (körforgás, geometria, egymásra utaltság, sokszínűség, szépség, egészség és jó közérzet, egység) vázolta fel. A hatosztályos iskolában minden évfolyam tananyaga egy-egy alapelv köré szerveződik, így az itt töltött évek alatt hat kerül részletesebben a gyerekek elé. Richard J. Dunne a Harmónia projektet nem különálló módszernek tekinti, csupán az ismeretanyag másfajta megközelítésének.
Szerdán egy winchesteri iskolában tartottunk órát negyedik osztályosoknak. Sárga nárciszon tanulmányoztuk a virág szerkezetét, majd papír és műanyag hulladékból fantázia virágot készítettünk.
Az alaptéma mellett alkalmunk nyílt részt venni az elsőéves tanítóképzősöknek tartott előadáson és szemináriumon is. A Professional and Personal Development  (Szakmai és személyes fejlődés) című előadás célja a leendő tanárok ön- és felelősségtudatának, szakmai biztonságának erősítése. Az előadáson kívül matematika és természetrajz órát látogattunk – utóbbinál a kreatív és elfogadó tanári megközelítés volt szembetűnő.
A csütörtöki összegző megbeszélésen a vendéghallgatók hazai tapasztalatai kitágították a hét perspektíváját: színes, érzelmektől sem mentes európai körkép tárult elénk a tantermek el- és berendezésétől a tanítók elfoglaltságán át a gyerekek szocializációjáig.
Egy délutánt Portsmouthban töltöttünk. A tengerparti város történelmi kikötőjében időutazást tehettünk az igényesen restaurált HMS Victory vitorláson, az 1805-ös trafalgari csata zászlóshajóján. Fülhallgatón követhettük végig a katonai műveleteket, Nelson admirális utolsó pillanatait, és bepillantást nyerhettünk a 850 fős legénység mindennapjaiba is.

A HMS Victory Portsmouthban

Az intenzív szakmai tapasztalatot nyújtó hétért köszönet illeti a magyar és az angol szervezőket!

2017. május 23.